Pchły

Malutki pies moich współlokatorów złapał pchły.

Kiedy poszłyśmy po lekarstwo, przyjęła nas bardzo ładna weterynarka. Soczystozielony uniform podkreślał kolor jej oczu. Niestety nie od razu mogła nam pomóc, ponieważ musiała zająć się najpierw żółtą papużką przyniesioną przez parę staruszków w plastikowym pojemniku po ciasteczkach.

Kiedy wracałyśmy do domu, niebo było niebieskie.

Kiedy wychodziłam z domu chwilę później, wszystkie ubrania i pościel szły właśnie do prania, a podłogi były gorączkowo odkurzane i  szorowane, w procesie zmywania z siebie obsesyjnej myśli o obecności robactwa.

Kiedy weszłam do kawiarni, dziewczyny już tam były. Złożenie zamówienia zajęło nam prawie godzinę. Carioca de limão to skórka cytryny zalana wrzątkiem. Zawsze obiecuję sobie, że od dzisiaj będzie to moja alternatywa dla herbaty.

Kiedy wszystkie musiały już iść, postanowiłam przejść się jeszcze raz ulicą, którą, mimo że jest w centrum miasta, ostatni raz szłam pięć miesięcy temu. Ostatnio wszyscy mówią o jednym miejscu, którego ja jeszcze nie zdążyłam zobaczyć. Czas zacząć widzieć więcej.

Kiedy wracałam już do domu, zobaczyłam kobietę, której bezdenny smutek kazał mi się zatrzymać. Jej rozpacz składała się z białej i czarnej farby, a wiersz nad nią wprowadzał również trochę zieleni. Był po polsku.

„Dotarcie do celu

to dotknięcie horyzontu zdarzeń

całkowity bezruch

ostateczna cisza”

Kiedy byłam już prawie na mojej ulicy, starszej pani zdejmującej pranie ze sznurka spadła na chodnik przed sklepem Pakistańczyków serwetka z kogutem, nieomal symbolem Portugalii wciskanym turystom w każdej postaci.

– Senhorita, może ją panienka podnieść i wsadzić do skrzynki na listy?

Kiedy wtłoczyłam już szmatkę w wąski otwór w drzwiach wejściowych dystyngowana staruszka ciepłym głosem wygłosiła ciąg podziękowań.

– Obrigada! Obrigada! Obrigadinha.

Kiedy wróciłam do domu, dostałam maila od właścicielki mieszkania.

„Tak, możesz zostać tak długo, jak zechcesz.”

Długo zechcę.

DSCN4698

Skomentuj

